مواد پلیمری در صنایع مختلف بسیار پرکاربرد شده‌اند به گونه ای که کمتر صنعتی را می توان دید که با بکارگیری مواد پلیمری دستخوش تغییرات نشده باشد. در میان مواد پلیمری، پلی‌اتیلن‌ها از کاربردهای وسیعی برخوردار هستند. یکی از بزرگترین موارد مصرف پلی‌اتیلن ها در تولید لوله و اتصالات است. لوله و اتصالات پلی‌اتیلن دارای مزایای زیادی همچون سهولت بارگیری، حمل و نقل آسان به دلیل وزن نسبتا پایین، نصب سریع و آسان، مقاومت در برابر ضربه، مقاومت در برابر سایش , مقاومت و واکنش عالی در برابر مواد شیمیایی, جریان پذیری عالی سیال در داخل لوله، اتصال پذیری راحت، انعطاف پذیری بسیار بالا و دارا بودن اتصالات متنوع است یکی از بزرگترین موارد مصرف آنها در تولید لوله ها می باشد که بدلیل اهمیت بالای آنها در این مقاله به انواع لوله های پلی اتلنی پرداخته می شود.

لوله و اتصالات پلی‌اتیلنی می‌تواند بهترین گزینه برای سیستم‌های انتقال سیالات در پروژه‌های مختلف صنعتی، نیروگاه‌ها، خطوط انتقال فاضلاب، سیستم‌های آبیاری تحت فشار قطره‌ای و بارانی، خطوط انتقال گاز، خطوط انتقال آب و شبکه‌های آبرسانی باشد. این لوله ها در مقایسه با لوله‌های بتنی یا سیمانی سبک تر بوده و سرعت تولید بالایی دارند. در مقایسه با لوله‌های فلزی نیز این لوله‌ها سبکتر، مقاوم در برابر خوردگی در مقابل سیالات مختلف از جمله اسید‌ها و مواد قلیایی هستند. در این مقاله به معرفی موارد مصرف انواع لوله‌ها و اتصالات پلی‌اتیلنی می‌پردازیم

امروزه استفاده از این لوله ها روز بروز در حال افزایش می باشد لوله‌های از جنس پلی‌اتیلن در صنایع مختلف و برای مصارف متنوعی می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. مهمترین استفاده‌های این محصول در زیر آورده شده است

لوله پلی‌اتیلن گاز

یکی از مهمترین کاربردهای لوله های پلی اتیلن در صنایع پتروشیمی  برای انتقال گاز طبیعی است. قدمت استفاده از این لوله بسیار زیاد است که می‌تواند دلیلی بر کیفیت و اهمیت این لوله باشد. در کشور‌های غربی حدود ۹۰% لوله‌ها برای توزیع و انتقال گاز در صنعت از لوله‌های پلاستیکی استفاده می‌شود که اکثر آنها از از پلی‌اتیلن هستند. از مهم‌ترین مزایای این مدل می‌توان به مقاومت بالای لوله های پلی اتیلن در برابر آتش و زنگ زدگی و طول عمر بالای این لوله و نصب آسان، اشاره کرد.

لوله پلی‌اتیلن فاضلاب

لوله های پلی اتیلن دوجداره کاروگیت دارای دو جداره می باشد که سطح خارجی آن به صورت موج موج و حلقه ای می باشد اما قسمت داخلی لوله کاروگیت کاملا صاف و صیقلی می باشد ، هدف از ساخت جداره داخلی صیقلی برای عبور راحت سیالات فاضلابی می باشد زیرا سیالات فاضلابی دارای ذرات جامد می باشند که در صورت عدم صیقلی بودن سطح داخلی لوله موجب ایجاد رسوب در لایه های آن شده و پس از مدتی نیاز به تعویض و تعمیر لوله پلی اتیلن می باشدلوله های پلی اتیلن دوجداره کاروگیت  برای مدیریت آب جریان ثقلی (گرانشی) مورد استفاده قرار میگیرند. هدف از بکارگیری لوله های کاروگیت تحمل فشار سیال نمی باشد و تنها به عنوان مجرای عبوری سیال مورد استفاده قرار می گیرد . به دلیل مقاومت بالای این لوله ها در برابر فشار بیرونی عمده مصرف لوله های کاروگیت به صورت دفنی و برای عبور پساب می باشد . جنس ساخت لوله پلی‌اتیلن‌های فاضلابی از مواد پلمیر است. این لوله‌ها کاربرد‌های فراوانی دارند و برای جمع آوری فاضلاب‌ها و پسماند‌های صنعتی می‌توان از آنها بهره گرفت. از دیگر کاربرد‌های آنها می‌توان به  استفاده در آبگيرها و آبريزهاي درون دريا، ترميم خطوط انتقال فاضلاب قديمي، ساخت منهول، ساخت آبرو (پل)، ساخت مخازن نگهداري مواد شيميايي و تانک‏های سپتيک، ايجاد معابر غير هم سطح زمين و …اشاره کرد.

لوله پلی‌اتیلن کابلی

لوله پلی‌اتیلن کابلی یکی از بهترین گزینه‌ها برای عایق کردن و پوشش کابل‌های برق ، فیبر‌های نوری و … محسوب می‌شود. از این لوله‌ها می‌توان برای حفاظت کابل‌ها در برابر بارندگی، ضربه، رعد و برق و برق گرفتگی استفاده کرد. حتی در مواردی باغداران و کشاورزان از این لوله‌ها برای آبیاری قطره ای و انتقال آب استفاده می‌کنند. به علاوه در بعضی موارد از مدل کابلی برای سیم کشی در مناطق شهری و بین شهری استفاده می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت که از این لوله‌ها برای کشیدن خطوط برق و مخابرات و سیم کشی در مناطق شهری و بین شهری استفاده می‌کنند.

لوله پلی‌اتیلن آبرسانی

لوله‌های پلی اتیلن آب رسانی همانطور که از نامشان پیداست در زمین های کشاورزی  برای انتقال آب در شبکه های آبیاری تحت فشار بارانی و قطره ای، که به فشار کاری بالایی نیاز است، کاربرد  دارند. این لوله ها نسبت به لوله های فلزی در شبکه های تحت فشار عملکرد بهتری دارند و همین موضوع باعث شده سرعت جایگزینی لوله های پلی اتیلنی در صنایع کشاورزی از سایر صنایع به مراتب بالاتر باشد.

یکی از دلایل دیگر استقبال کشاورزان از لوله های پلی اتیلنی سهولت در نصب و به کارگیری این لوله ها و هزینه پایینتر اتصالات می باشد. اتصالات و شیرآلات پلیمری به سادگی به لوله های پلی اتیلنی متصل شده و کاملا آب بندی می شوند. ابتکارات به کار رفته در اتصالات پلیمری نیاز به اتصالات و شیرآلات و مغزی ها را به حداقل مقدار ممکن کاهش داده و هزینه های اجرایی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.


لوله های پلی اتيلن آبیاری از سايز 16 الی 2000 ميليمتر، با فشار کاری 2 تا 40 بار با مواد HDPE-PE100 تولید می‌شوند. طول عمر این لوله‌های پلی اتیلن آبیاری به دلیل استفاده از مواد اولیه مناسب بسیار بالا بوده و برای مدت 100 سال کار مداوم در خطوط اصلی و فرعی شبکه‌های آبیاری قابل استفاده می‌باشند.

لوله‌های اصلی و نیمه اصلی در شبکه‌های آبیاری تحت فشار از این نوع لوله‌های پلی اتیلن می‌باشند که تا سایز 110 لوله‌ها به صورت کلاف تولید می‌شوند و لوله‌های کلاف هزینه جوشکاری و اتصال را به صورت قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهند.

لوله پلی اتیلن از سایز 110 به بالا به صورت شاخه های 12 متری فقط تولید می‎شود و تولید آنها در طول های بیشتر امکان پذیر نمی باشد. اما برای سفارش مشتری امکان تولید شاخه ها در اندازه های کمتر از 12 متر وجود دارد. استفاده از لوله پلی اتیلن که طول بیشتری دارند موجب کاهش هزینه اتصالات و زمان نصب و بهره برداری می‎شود.

ویژگی های لوله پلی اتیلن آبرسانی

  • وزن سبک
  • انعطاف پذیری
  • طول عمر بالا
  • ضریب انقباض و انبساط کم
  • حداقل افت فشار و عدم رسوب گیری
  • نداشتن حلال
  • مقاومت در برابر جانوران جونده
  • سهولت در نصب و اجرا

لوله پلی اتیلن فشار قوی:

ضخامت این لوله‌ها نسبت به دیگر لوله‌های پلی اتیلن بیشتر است. به این لوله‌ها به دلیل نوع کارایی که دارند، اصطلاحا لوله‌های پلی اتیلن تحت فشار نیز گفته می‌شود. این لوله‌ها در فشارهای 10 تا 30 بار و در سایز های 20 میلی متر تا 630 میلیمتر تولید می‌شود.

اتصالات پلی‌اتیلنی

یکی از مهم‌ترین مزایای لوله‌های پلی اتیلنی در مقایسه با سایر انواع لوله، قابلیت اتصال آسان آن است. اتصالات در مواردی نظیر تغییر زاویه مسیر خط لوله، تغییر قطر، اتصال قطعات لوله و… کاربرد دارد. در کاربردهای‌های مختلف لوله‌های پلی‌اتیلنی، انواع اتصالات مانند اتصالات دنده‌ای پلی‌اتیلن، اتصالات پیچی پلی‌اتیلن، اتصالات آبیاری پلی‌اتیلن، اتصالات جوشی فشار قوی، اتصالات الکتروفیوژن و… به‌کار می‌روند.

مزایای استفاده از لوله‌های پلی اتیلن:

  1. در برابر زلزله، رانش و ارتعاشات از مقاومت بالایی برخوردار است.
  2. مقدار شعاع مجاز خمش لوله پلی اتیلن بطور میانگین ۲۰ برابر قطر خارجی آن است. همین امر باعث شده از قدرت انعطاف پذیری بالایی برخوردارباشد.
  3. وزن سبک این لوله‌ها باعث می‌شود حمل و نقل آن‌ها راحت‌ترصورت گیرد و در نتیجه باعث کاهش هزینه‌ها شود.
  4. مقاوم در برابر خوردگی الکترولیتی
  5. خاصیتی که در طی تغییر فصول و انبساط و انقباض مطرح می‌شود. خاصیت جمع شوندگی است که در این لوله‌ها
  6. به حداقل رسیده است.
  7. مقاوم در برابر اشعه UV خورشید.
  8. به دلیل سطح کاملا صاف و صیقلی که داخلی لوله‌های پلی‌اتیلن است، در خطوط لوله با طول زیاد نسبت به سایر لوله‌ها افت اصطکاکی به حداقل رسیده است.
  9. مقاوم در برابر پوسیدگی، ساییدگی و ضربه است.
  10. با توجه به طول عمر بالای این لوله‌ها نیاز به تعمیرات در آن‌ها کمتر است و در صورت لزوم با هزینه‌های بسیار کمی تعمیر می‌شود.
  11. از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه و حجم آن بسیار کم می‎باشد.
  12. در برابر اسید، مواد شیمیایی و پرتو ماورا بنفش مقاوم بوده جهت استفاده در کشاورزی
  13. برای حصول اطمینان از کارکرد دقیق و طولانی مدت از بهترین مواد ساخته شده است.
  14. نصب آسان در عمق های زیاد و سطح خاک
  15. از لحاظ وزنی بسیار سبک هستند.
  16. فضای بسیار کم برای نگهداری نیاز دارند.

 و در آخر صنعت تولید لوله پلی اتیلن در پنجاه سال گذشته با پیشرفت هایی که در زمینه تولید انواع لوله ها و اتصالات پلی اتیلن همراه بوده است، خود را به عنوان جایگزین مناسبی برای لوله های فلزی، GRP ،PVC و چدنی مطرح نموده و توانسته است در اکثر موارد به عنوان جایگزین این قبیل لوله ها مورد استفاده قرار گیرد به علت مزایای بسیار این لوله ها برابر دیگر لوله ها، از در مصارف گوناگون استفاده می شود و نیاز بسیاری از مردم را در سراسر جهان رفع نموده است. از این لوله ها در شبکه های آبرسانی در سراسر کشور استفاده می شود و با وجود لوله پلی اتیلن فرایند آب رسانی به روستا ها و مناطق دور افتاده آسان تر شده است. لوله های پلی اتیلن کمک بسیاری به شبکه های فاضلاب روستایی و شهری کرده است، همچنین کاربرد در مواردی همچون آبیاری قطره ای، پوشش انواع کابل، استفاده در راستای تهویه مناطق و انتقال پسماند های شیمایی دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *