مزایای استفاده از لوله پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن نوع جدیدی از لوله ها هستند که از مواد پلی اتیلن که نوعی مواد شیمیایی حاصل از مصنوعات نفتی است ساخته می شوند پلي اتيلن شامل ساختار بسيار ساده اي است، به طوري که ساده تر از تمام پليمرهاي تجاري است. يک مولکول پلي اتيلن زنجير بلندي از اتم هاي کربن مي باشد که به هر اتم کربن آن دو اتم هيدروژن چسبيده است لوله های پلی اتیلن از زمانیکه خطوط تولید آن شروع به کار کرده تا به امروز به انواع متنوعی دیده شده است. مواد پلی اتیلنی در صنایعی مانند ساخت مواد پلاستیکی و صنایع تبدیلی نیز کاربرد دارد اما بیش از 90% کاربر مواد پلی اتیلن در ساخت لوله و اتصالات پلی اتیلنی می باشد

امروزه بدلیل کارایی بالا و مشخصه های خاصی که این لوله ها داشته اند بسیار مورد توجه قرار گرفته اند. از زمان ورود لوله های پلی اتیلن به عرصه های صنعتی بدلیل خواص ویژه و کاربردی بودن این محصول مورد توجه قرار گرفته است. در ادامه قصد داریم تا به بررسی مهترین مزایای لوله پلی اتیلن بپردازیم

  • مقاوت بالای لوله های پلی اتیلن در برابر ضربه و فشار

لوله های پلی اتیلن از مقاوت بسیار بالایی برخوردار هستند و به سادگی ترک یا شکستگی در آن ها ایجاد نمی شود از این رو در انتقال مایعات و سیالات بین شهری که حجم و طول کار بسیار زیاد می باشد و نیاز به مدفون کردن لوله ها در زیر زمین می باشد گزینه بسیار خوبی می باشند ، این لوله ها اگر در عمق استاندارد و مناسب نصب شوند در برابر فشار ناشی از حرکت خودروهای سنگین و ضربات ناشی از افتادن اشیا سنگین کاملا محفوظ و مقاوم هستند و مقاوت لوله های پلی اتیلنی کاملا تضمین شده است .

  • مقاوم در برابر زلزله

 بدلیل استحکام در برابر فشارهای ضربه ای و بالا بودن ضریب کشش لوله های پلی اتیلن در برابر زلزله ، رانش و ارتعاشات از مقاومت بالایی برخوردار هستند.

  • انعطاف پذیری

 با توجه به این خاصیت نصب لوله ها آسان تر خواهد بود و نیاز کمتری به استفاده از اتصالات می باشد از مهترین موارد انتخاب یک لوله برای پیمانکار و یا نصاب سهولت نصب لوله می باشد ، در تمامی مکان هایی که نیاز به لوله کشی می باشد نیاز به خمش ، پیچش و یا تغییر مسیر لوله می باشد خمش عالی آن ها باعث شده تا لوله ها به سادگی کنار یکدیگر قرار گیرند و عمل جوشکاری دو سر لوله ها به سادگی انجام شود . باید دقت داشت که مقدار شعاع مجاز خمش لوله پلی اتیلن بطور میانگین ۲۰ برابر قطر خارجی آن است.

  • مقاومت بالا در برابر اشعه فرابنفش

به سبب تجهیزات و تولید مدرن مقاومت لوله پلی اتیلن در برابر خورشید بسیار بالا رفته است لوله پلی اتیلن از معدود محصولاتی است که به واسطه تحقیق و توسعه توانسته است مواد آن را در مقابل اشعه ماورا بنفش خورشید مقاوم نماید..

  • عایق در برابر جریان الکتریسیته
  • وزن سبک

 بدلیل وزن کمتر این لوله ها نسبت به لوله های فولادی، حمل و نقل وانبار نمود نشان بسیار راحت تر خواهد بود و هنگام تخلیه نیز کار بسیار ساده تر بوده و کارگران لوله های پلی اتیلن را به سادگی کنار یکدیگر در مکان های مشخص شده برای نصب لوله پلی اتیلن قرار می دهند در نتیجه باعث کاهش هزینه ها می شود.

  • مقاوت در برابر خوردگی و رسوب گذاری

لوله های پلی اتیلن بخاطر ماده سازنده خود که از مواد شیمیایی پای اتیلن می باشد کاملا در برابر خوردگی در شرایط مختلف جوی مقاوم می باشد همچنین مقاوت لوله های گپلی اتیلن در برابر مواد اسیدی بسیار بالا بوده و این مسئله کاملا تست شده و تایید شده می باشد ، به دلیل سطح داخلی صیقلی و صاف این لوله ها حرکت آب و یا مواد فاضلاب بسیار روان انجام می شود و هیچ گونه پسماند و یا رسوبی در این لوله ها ایجاد نمیشود ، در شرایط اضطرار که گرفتگی در لوله های پلی اتیلن ایجاد شود بر خلاف لوله های UPVC یا لوله پلیکا که بسیار شکننده و حساس می باشند می تواند داخل این لوله ها را به وسیله اسید و یا ابزار های لوله بازکن تمیز و گرفتگی لوله را بدون آسیب دیدگی لوله رفع کرد .

  • اتصال ساده و آب بندی ساده لوله های پلی اتیلن

این لوله ها بخاطر پلاستیکی بودن نیازی به قلاویز و جوش ها کاربنی ندارند و عمل اتصال و برش آن ها بسیار ساده و سریع با کمترین تجهیزات انجام می شود ، برای برش آن ها می توان از یک کمان اره صاف ساده استفاده کرد و سپس دو سر لوله به سادگی کنار همدیگر مماس می شوند و عمل جوش دادن با دستگاه بات فیوژن انجام می شود ، پس از جوش لوله پلی اتیلنی محل اتصال کاملا محکم و مانند سایر نقاط لوله می شود و کاملا آب بندی و بدون نفوذ می باشد

  • مقاوم در برابر خوردگی الکترولیتی

این خاصیت بیشتر زمانی مهم می شود که لوله در مجاورت آب دریا قرار می گیرد زیرا ترکیب هوا و آب دریا برای لوله های فلزی باعث خوردگی شدید می شود و لوله های پلی اتیلن در برابر این خوردگی مقاوم هستند.

  • جمع شوندگی

خاصیتی که در طی تغییر فصول و انبساط و انقباض مطرح می شود، لوله های پلی اتیلن نسبت به سایر لوله ها از خاصیت جمع شوندگی مناسبتری برخوردار هستند.

  • خصوصیت هیدرولیکی مناسب

بدلیل سطح کاملا صاف و صیقلی داخلی لوله های پلی اتیلن ،در خطوط لوله با طول زیاد نسبت به سایر لوله ها دارای افت اصطکاکی کمتری است.

  • خزش و استحکام کششي

هنگاميکه لوله هاي پليمري تحت فشار بارهاي خارجي و داخلي قرار مي گيرند ،پس از مدتي مشخصه هاي مکانيکي آنها تغيير شکل مي يابد که اين پديده با نام خزش در لوله هاي پليميري از اهميت بالائي برخوردار مي باشد.

  • مقاوم در برابر پوسیدگی، ساییدگی و ضربه
  • طول عمر بالا لوله پلی اتیلن

خواص بالا به همراه نوع ساختار مولکولی لوله های پلی اتیلن که تجزیه ناپذیر می باشند باعث شده تا طول عمر لوله های پلی اتیلن بسیار بالا باشد ، نوعی از این لوله با استاندارد PE 100 که یکی از بهترین انواع لوله های پلی اتیلن می باشدو برای انتقال بین جاده ای مواد شیمیایی یا بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد عمر مفیدی بیشتر از 15 سال دارد که این مسئله بسیار در هزینه ها آینده تاثیر گذار می باشد و یکی از مهترین دلایل کارفرمایان و یا پیمانکاران در انتخاب لوله پلی اتیلن می باشد. –

  • ارزاني قيمت

صاف و صيقلي بودن جدارة داخلي و در نتيجه حداقل ته نشين شدن رسوبات

  • اتصالات و قطعات

اتصال پذيري لوله پلي اتيلن ، ارزانتر و سريعتر از لوله فولادي است. چون سريعتر آب بندي مي شود و نشتي ندارد و سرعت پروژه را افزايش مي دهد با استفاده از مواد پلي اتيلن امکان ساخت انواع اتصالات وجود دارد که با استفاده از انواع روشهاي جوشکاري مي تواند خط لوله مطمئني را طراحي و اجرا نمود .

  • شناوري و اجراي پروژه هاي دريائي

لوله پلي‌اتيلن روي آب شناور مي‌شود. بنابراين هنگامي كه احتمال آمدن سيل در بستر لوله مي‌رود يا سطح آب‌هاي زيرزميني در محل بالاست، تمهيدات خاصي بايستي انديشيده شود.

به اين منظور لوله بايستي مهار شود. اما لوله هاي فولادي با توجه به ماهيت وزن بالا امکان شناوري را ندارند و عملا استفاده هاي در پروژه هاي دريائي ندارند .(بصورت غرقابي استفاده مي شود)

صرفه جویی در هزینه‌های چرخه عمر- در کاربردهای شهری، هزینه‌های چرخه عمر لوله‌های پلی‌اتیلن می‌تواند به طرز چشم‌گیری کمتر از سایر انواع لوله‌ها باشد. سطح داخلی کاملاً صاف لوله‌های پلی‌اتیلن موجب حفظ خواص ویژه جریان می‌شود و جوشکاری گرمایی باعث حذف نشتی‌ها می‌گردد. ثابت شده است که این موارد ترکیب موفقی برای کاهش هزینه‌های عملکرد سیستم هستند.

  • هزینه پایین تعمیرات و نگهداری

 با توجه به طول عمر بالای این لوله ها نیاز به تعمیرات کمتر است و در صورت لزوم با هزینه های بسیار کمی تعمیر می شوند، این در حالیست که تعمیر لوله های فولادی مشکلات و هزینه های بسیاری را شامل می شود.

  • سازگاري با محيط زيست

توليد لوله هاي پلي اتيلن هيچگونه آثار زيست محيطي ندارد و لوله هاي پلي اتيلن نيز در مقابل حمله ميکرو ارگانيسم ها مقاوم مي باشند چراکه پلي اتيلن ماده تغذيه کننده اي براي آنها نمي باشد.

با توجه به ترکيب اکسيژن با هوا و زنگ زدگي لوله هاي فولادي اين نوع لوله ها مي تواند به محيط زيست صدمه بزند ولي لوله هاي پلي اتيلن به عنوان لوله هاي دوستدار محيط زيست قلمداد مي شوند .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *